Kryzys kierowców czy kryzys warunków pracy?

Opublikowano: 08-06-2024

Wróć do spisu artykułów


Od lat trwa dyskusja na temat braku kierowców w branży transportowej, zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim. Niemniej jednak, czy rzeczywiście mamy do czynienia z niedoborem kierowców, czy może problem leży gdzie indziej?

Analiza sytuacji na rynku transportowym w Polsce wydaje się wskazywać, że problem braku kierowców może być przynajmniej częściowo mitologią. W obecnym krajobrazie gospodarczym nie dostrzegamy sytuacji, w której towar miałby czekać na transport z powodu braku kierowców. Wręcz przeciwnie, często to kierowcy czekają na zlecenia.

Jednakże, mimo pozornej dostępności kierowców, sytuacja nie jest tak kolorowa, jak mogłoby się wydawać. Problem leży często w warunkach pracy i płacy oferowanych przez pracodawców w branży transportowej. Coraz częściej doświadczeni kierowcy decydują się na zmianę zawodu z powodu niskich zarobków i niewystarczających warunków życia.

Stały napływ kierowców zza granicy nie przyczynia się do poprawy warunków pracy w branży transportowej, lecz raczej przeciwnie. Konkurencja ze strony pracowników zagranicznych skutkuje utrzymaniem się niskich płac i słabych warunków zatrudnienia, gdyż pracodawcy mogą wykorzystywać tę sytuację do obniżenia kosztów pracy i unikania podnoszenia standardów zatrudnienia dla wszystkich pracowników.

Podsumowując, brak kierowców w branży transportowej nie jest spowodowany deficytem pracowników, lecz raczej niekorzystnymi warunkami zatrudnienia oraz niskimi płacami. Aby efektywnie rozwiązać ten problem, konieczne jest podjęcie działań mających na celu poprawę zarobków i warunków pracy w sektorze transportowym. Tylko w ten sposób możliwe będzie przyciągnięcie nowych pracowników i zatrzymanie doświadczonych kierowców, co przyczyni się do polepszenia sytuacji na rynku pracy w branży transportowej.


Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję